Al jaren kijk ik nauwelijks commerciële tv. Het aanbod vind ik oninteressant en de reclameterreur overheersend. Natuurlijk, gratis bestaat niet en bijna alles wordt beheerst door commercie. Er is zonder zelfs geen leven zonder meer mogelijk geloof ik. De vlucht naar internet biedt ook geen soelaas meer. Mijn begrip voor commercie is keihard omgeslagen in irritatie.
Adverteren op social media is goedkoop, dus populair. Ik noem dat e-Stalking, met die lekker nietszeggende e- ervoor. Het is niets anders dan ouderwetse colportage, deze keer door overgewaardeerde hippe marketeers. Algoritmes op Facebook genereren alsnog irrelevante advertenties. Die kan ik tenminste nog negeren of rapporteren dat deze adverteerder me geen reet interesseert. Je moet tenslotte iets over hebben voor gratis. Of niet? Gratis AdBlockers helpen niet afdoende en vertragen enorm tenzij ik betaal voor een betere AdBlocker. Maar dat is de wereld op z’n kop!
Keuzevrijheid om advertenties af te kopen zou er allang moeten zijn. Ik betaal graag voor e-Stalkingvrije social media. Neem nou YouTube. Ik gebruik het voor van alles en nog wat. Maarrrr, filmpje kijken? Voorafgaand wordt een advertentie door je strot geduwd. Ik train met instructiefilmpjes, zoals voor Spinning. Die zijn door profs opgebouwd in nauwkeurige tijdsblokken. Een uurtje training levert tot wel 8! verstorende advertentie die niets anders opleveren dan irritatie. Rot toch op uit m’n kostbare trainingstijd! Ik wil de makers betalen voor gebruik van hun training. Het is toch logischer als aan gebruikers wordt verdiend in plaats van aan adverteerders.
Op een wankel Zuid Amerikaans WiFi-signaal probeerde ik wat nieuws door te nemen. Het verslag werd onderbroken door de zoveelste e-Stalker. Met een dusdanig zwaar filmpje dat mijn verslag afkijken onmogelijk was, alles liep vast. Hoe zo’n e-Stalker überhaupt opdrachtgevers heeft gaat mijn pet te boven.
Over e-Stalking gesproken: met welke instantie of firma je ook hebt gebeld, onherroepelijk volgt de mail of je even het gesprek wilt evalueren. Hoe onbenullig het onderwerp ook was. Ook na werkelijk álles wat ik op internet aanschaf volgt de evaluatiemail. Als je niet binnen een bepaalde tijd antwoord geeft komt nog minimaal 1 reminder. “Mogen we een paar minuten van uw tijd?” “Wellicht bent u vergeten te antwoorden op onze mail.” Nee!!!! Flikker op. Evalueer lekker zelf je organisatie. Besteed dit budget liever aan je product of dienst. Zelfs slechte beoordelingen (met instemming om daarover feedback te vragen) hadden geen enkel effect merkte ik. Het is niets anders dan systeembevrediging, vragen om het vragen. Daarnaast is het een armoedige poging om in beeld te blijven. Laat me met rust of kom eens met iets wat wel hout snijdt, stelletje vinkjeszetters!
Alle stalking werkt op mij nogal contraproductief: Ik hou inmiddels een zwarte lijst bij en weiger de producten te kopen waar ik over gestalkt ben. Waarover vreemden mijn kostbare tijd aan het verdoen zijn. Áls ik het product al nodig zou hebben – ben ik nog niet tegengekomen eigenlijk – dan beloof ik het in ieder geval elders te kopen.
e-Stalking is niets meer dan een zichzelf in standhoudende industrie van niet-creatievelingen.

bron: pixabay.com
Ik weet niet wat voor ad blocker je gebruikt maar adblockplus vertraagt bij mij niets en blokkeert alle reclame op YouTube. Daarnaast kun je Ghostery overwegen: https://www.ghostery.com/ Ik heb ook nog cookiedestroyer maar daar moet je tegen kunnen omdat je dan om de haverklap opnieuw moet accepteren.