Op de één of andere manier moet alles tegenwoordig ludiek zijn om impact te hebben. Blijkbaar zijn we met z’n allen zo lamgeslagen door alle informatie die op ons afkomt, dat alleen opvallende, ‘grappige’ of shockerende acties effect hebben. Een opvallende reclamecampagne kan ik in die zin over het algemeen wel waarderen, ook als hij eigenlijk heel fout of op het randje is. Dat zijn de campagnes die blijven hangen en eerlijk is eerlijk, je moet het maar verzinnen.
Er is op dit moment echter een campagne gaande waar ik dus geen enkele waardering voor op kan brengen. Naar mijn bescheiden mening gaat er ergens iets mis wanneer landelijke media zich laten inzetten voor de protestactie reclamecampagne van de eigenaar van Ufogas, waarbij hij aanstaande donderdag 20.000 gratis lachgasballonnen weg gaat geven voor de Stopera, waar de burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, op dat moment is. Deze man heeft alle vooraanstaande kranten op slinkse wijze voor zijn bakfiets gespannen voor een flinke hoeveelheid free publicity.

Bron: Pixabay.com
Overal wordt uitgebreid verslag gedaan van het feit dat de zielepoot ondanks al zijn lachgas het lachen is vergaan. Hij gebruikt de mazen in de wet om vanuit een bakfiets lachgasballonnen te verkopen en verdient daar vet geld mee. Maar, zegt hij, hij wordt daarin tegengewerkt door Halsema en de politie. Hoe vreemd. Uit protest daartegen zou hij deze actie zijn begonnen. De landelijke media hebben zijn stunt opgepakt en maken daarmee groots reclame. Want serieus, hoezo protestactie? Ik geloof dus echt niet dat deze extra aandacht voor zijn ‘product’ slechts een bijkomend voordeel is, volgens mij was dit van meet af aan zijn bedoeling. En geen redacteur die erbij nadenkt dat het misschien beter is om hier geen aandacht aan te geven. Alles voor de lezers, cq. clicks. Ja, ik doe dat nu ook, maar de impact van deze site is (helaas) niet te vergelijken met die van het Algemeen Dagblad, Metro, Het Parool, De Telegraaf, etc.
Wat mij betreft mag er iemand een vlammenwerper richten op zijn bakfiets. Bij wijze van ludieke actie. Deze man is namelijk niks meer of minder dan een drugsdealer. Eentje die heel laagdrempelige, goedkope en tegelijkertijd levensgevaarlijke drugs aan de man brengt. Dat de mensen -veelal jongeren- die dit gebruiken neurologische of zelfs hersenschade kunnen oplopen of anderen in de vernieling rijden wanneer ze ermee achter het stuur gaan zitten, boeit meneer niet. Hij deelt alleen uit aan volwassenen en ruimt de zooi op. Dus geheel verantwoord, vindt hij.
Ik mag hopen dat Halsema de zwakzinnige burgers, die denken dat het een goed idee is om zo’n gratis ballon af te halen en te gebruiken, net zo fel in bescherming neemt als haar zoon en voorkomt dat die lijp op wielen voor de Stopera zijn kunstje uit kan voeren. Gezien de hoeveelheid reacties op social media waarin een vergelijking met alcohol en sigaretten wordt getrokken, is die bescherming hard nodig. Dankzij onze fijne landelijke media verwacht ik rijen dik voor die bakfiets.
Ik zal wel ouderwets of bekrompen zijn, maar in een tijd dat we nog net niet voorgeschreven krijgen welk wc-papier we moeten gebruiken als we onze behoeften doen, vind ik het ongelofelijk dat dít kan. Gewoon uit principe gaan de ampullen voor mijn slagroomspuit morgen de deur uit. Om van te janken, dat lachgas.
Ik ben het volkomen met je eens! Maar deze “mijnheer” verdient naar mijn idee ook nog een vette boete voor vervuiling van het milieu.
Al die ballonnen komen weer ergens in de natuur terecht, met alle ellendige gevolgen die bijna dagelijks in het nieuws komen. Zijn er nou echt geen milieuactivisten (meer) in Amsterdam die, met Femke (als oud voorvrouw van de GROENSTE PARTIJ VAN NEDERLAND) dit stuk geboefte kunnen tegenhouden?