Het zal waarschijnlijk compleet voorbij gegaan zijn aan degenen met een wat modernere auto , maar aan mij niet. Wat niet? Nou, het feit dat vanaf 1 oktober in Nederland officieel geen E10-loze EuroSuper 95 meer uit de tankspuit komt. Officieel, want de oude voorraden mogen nog wel opgemaakt worden. En mini-pompjes met maar één pomp (zo’n 20 van de in totaal 4000 Nederlandse pompstations) mogen ook nog even Euro95 door blijven verkopen. In België is ‘normale’ Euro95 echter al sinds 1 januari 2017 niet meer verkrijgbaar.

bron: pixabay.com
Maar liefst 10% van de in Nederland rondrijdende auto’s is echter niet E10-geschikt. In Duitsland zijn het zelfs zo’n drie miljoen auto’s. En ik heb dus zo’n oudje, dat geen E10 verdraagt (dat kun je overigens >> hier << checken).
Het lullige is: je merkt het in eerste instantie vaak niet bij de pomp. Als de 95 op is, gaat de pomp gezellig door met E10 in je auto spuiten. Er behoort natuurlijk wel een verklarend groen stickertje op de tankzuil te zitten, maar soms zit die er dus nog niet, kan ik uit eigen ervaring melden. Hartstikke handig, want al die mensen die wél enigszins geïnformeerd zijn, grijpen – uit angst voor dergelijk onbewust fout tanken – nu meteen al maar naar de SuperPlus, de Ultimate, de V-Power, de FuelSave en de Excellium. Dát tikt lekker aan in de zak van de pomphouder. Stickertje? Oeps, ja, nee, doe ik morgen…
Nu neem ik aan dat de meeste pomphouders – vier dagen na de invoering van E10 – inmiddels wel hun verplichte stickertjes geplakt hebben, maar dat per ongeluk E10 tanken kan dus vergaande gevolgen hebben: “Ethanol kan bij sommige auto’s tot schade leiden. Door E10 te tanken bestaat de kans dat de ethanol bepaalde rubber- en kunststofafdichtingen, keerringen en pakkingen aantast,” aldus de ANWB.
Die kans bestaat niet alleen, die is zelfs best groot. Nee, niet na één keer fout tanken, maar na 20.000km met ‘verkeerde’ benzine rijden, kun je er redelijk zeker van zijn dat je bolide het bijltje erbij neergooit. Auto naar de kloten. Want wat gebeurt er als pakkingen en rubbertjes aangetast zijn in en rond de motor? Juist: lekkage in het brandstofsysteem. Er zijn al gevallen bekend van auto’s waar de benzine gewoon rond spoot onder de motorkap. En met een hete motor is het dan redelijk snel: POEFF!! Auto in de fik. En nee, dat is géén onzin.
Zoals gezegd: heel veel mensen zijn zich helemaal niet bewust van het E10-issue. Die tanken gewoon fijn Euro95-E10 als de oude Euro95 met ‘maar’ 5% bio-ethanol niet meer voorhanden is. “Zal wel niet veel uitmaken, toch? En het is nog goedkoper ook!” Dus gooien ze hun Simca of Trabant (of in mijn geval: een Mercedes) vol met ‘schone’ benzine, die het geliefde beestje binnen de kortste keren laat ontploffen. Overigens moet je ook oppassen met grasmaaiers, kettingzagen en andere met benzinemotor uitgeruste apparaten; die ploffen net zo hard. Dan maar V-Power in je maaier. Of Euro98, maar dat is sowieso al bijna nergens meer te vinden.
Ja, ik weet het: ik zal op den duur waarschijnlijk toch op zoek moeten naar een nieuwe(re) auto. Maar ja, dat kost ook weer centjes. En ik houd erg veel van mijn – verder uitmuntend presterende en prima rijdende – wagen. Om die de laan uit en de schroothoop op te sturen, enkel vanwege wat meer gevoelige rubbertjes en pakkingen, dat vind ik best om te huilen.
Maar vanaf nu is het dus wel oppassen geblazen bij de pomp. Weet wat je tankt! In ieder geval kunnen we nu wel stellen dat de tijd van “Mama, mag ik pompen?” voorgoed voorbij is. Trap er niet in!
Goed artikel (weer) Lou! Dit ga ik delen.
Aanvulling: E10 tanken voor veel scooters niet aan te bevelen. https://sittard-geleen.nieuws.nl/nieuws/20191001/veel-scooters-niet-geschikt-om-e10-te-tanken/