Man en kind hadden zaterdagavond trek in friet. Nu hebben wij in Dordrecht in de buurt van het centraal station een hele goede frietzaak, met heerlijke handgemaakte friet, nog de ouderwetse cafetaria snacks en supersnelle service. Het nadeel is dat die zaak niet naast de deur zit en parkeerplaats schaars is.
Echtgenoot koos daarom voor een frietzaak dichterbij. De friet is er niet zo lekker, maar verder is het te doen. Lang wachten, maar je staat warm en over het algemeen is de service niet slecht. Vaak staan er nieuwe gezichten in de zaak, maar er zijn ook een aantal oudgedienden. Eén van die oudgedienden had gisteren blijkbaar niet zijn avond.
Man kwam thuis en het eerste wat hij vertelde, was dat hij bij het plaatsen van zijn bestelling voor lul werd gezet door één van de medewerkers. Iemand die er al langer werkte. Man komt uit Mexico en spreekt prima Nederlands. Zijn accent zal hij echter nooit compleet verliezen. Toen hij vroeg om een kalfskrotet, waarbij hij moeite heeft met de harde f en s achter elkaar, vond de medewerker het nodig om grappig te zijn.
“Die hebben we niet. We hebben wél een kal-fff-skroket!” Alsof hij tegen een kind sprak. Keihard, dwars door de zaak. Man had geen zin in een discussie of een terechtwijzing en liet het gaan. Terwijl hij stond te wachten op zijn bestelling handelde diezelfde medewerker de bestelling van een andere klant af. Deze klant heette Mustafa, maar de medewerker vond het ook nog eens nodig om deze naam even te verbasteren en er ‘of whatever’ achteraan te zeggen. Zijn collega sprak hem hierop aan, maar er volgden geen excuses en hij ging vrolijk verder.
Als ik erbij was geweest, had ik er zéker wat van gezegd. Helaas was dit niet het geval, maar ik wilde mijn mening wel kwijt. Dus plaatste ik een recensie op de Facebookpagina van betreffende frietzaak. Ik vind het namelijk compleet van de zotte dat een verkoopmedewerker met dit gedrag wegkomt. Wat hij privé vindt en doet, zal me een zorg zijn, maar hoe kun je als chef van zo’n zaak je klanten aan zo iemand blootstellen? Ik had geen reactie verwacht, of in het beste geval een excuus. Ik was het in ieder geval kwijt. Gezien het hoge percentage PVV stemmers in Dordrecht zal mijn recensie weinig schade toebrengen aan de ‘goede naam’ van deze zaak.

Bron: Eigen foto YvB. Rectificatie: het bedrijf schijnt de recensie niet te hebben kunnen verwijderd. Dat is voor de eigenaar veel belangrijker dan het gedrag van de medewerker, vandaar dat ik het nog even voor hem benadruk. Voor degenen die zo’n recensie een te zwaar middel vinden: Hij is inmiddels aangepast naar een mildere versie.
Maar toen ik zondagochtend keek of er onverhoopt een reactie op mijn bericht was geplaatst, bleek het verdwenen te zijn. Ik ging ervan uit dat het bedrijf dit had gedaan en plaatste hem nog een keer. Volgens de eigenaar, die uiteindelijk reageerde, kunnen recensies niet door bedrijven verwijderd worden. Hij lijkt daarin gelijk te hebben, in dat geval is er iets misgegaan en is mijn boosheid over dat feit misplaatst. Maar het gedrag van de medewerker blijft hetzelfde. Toen ik opmerkte dat hij wél reageerde, maar ik géén excuses las, werden we uiteindelijk uitgenodigd voor een kop koffie, waarbij de medewerker in bijzijn van de eigenaar uit moest gaan leggen dat hij het niet zo had bedoeld. Misschien ben ik te cynisch, maar zo’n uitleg lijkt mij niet erg oprecht. Beetje het idee van een klein kindje dat met mama sorry moet gaan zeggen. Om verdere straf te voorkomen, doet het kind wat hem opgedragen wordt. Ik heb dan ook bedankt voor de eer.
Ook in volgende opmerkingen – en dat waren er véél – onder de recensie, maar ook op mijn eigen tijdlijn, werd het al dan niet verwijderen van de recensie belangrijker geacht dan gedrag van de betreffende medewerker. Uiteindelijk kwam hij met iets wat leek op oprechte excuses, waardoor ik besloot de naam van de zaak niet in dit stukje te noemen:
Beetje jammer dat hij nog een minuut later nog even een trap na gaf. Blijkbaar zitten wij heel erg fout omdat we onze tijd niet willen verspillen met het aanhoren van naar alle waarschijnlijkheid geveinsde excuses:
Hoe dan ook: ik ga er niet meer heen. Ik rij wel een stukje verder voor friet zonder discriminatie bijsmaak!
De stoom komt weer uit mijn oren als ik dit lees!!
Even kijken welke snackbars er bij het CS in Dordrecht zijn. Smullers? Snacky Dordrecht? De Smulhoek? Snackbar Hobe? Cafetaria Weizigt? Ik hoop dat ze ook bezorgen, dan doe ik een paar fake-bestellingen. Gemeen he!
De Smulhoek, is die lekkere. De slechte ervaring was bij eentje die verder van het CS afzit.
…begint met een V 😉
Ik zie al welke snackbar het is. *weggejorist*. Ik roep iedereen op om de hele week fake-bestellingen bij deze snackbar te plaatsen. Zoek een straat in de buurt van deze snackbar en laat het daar bezorgen. Dat zal ze leren.
De bewoners van deze straat worden dan de dupe van een wraakactie waar ze niets mee van doen hebben. Ga je schamen, Remco. Gelukkig voor jou zal wrs niemand gehoor geven aan jouw oproep. Volg je dat nog op?
Ze bezorgen niet…
Ha ha, goeie grap. Echt iets voor Remco. Ik vermoedde al zoiets. Had het even moeten controleren. Weer wat geleerd.